Heb je zelf een idee over het logo voor jouw bedrijf wat ik voor je mag ontwerpen? Nee niet echt. Als het maar mooi is. Of een ander antwoord is: ik vind dit zelf heel erg mooi dus ik wil graag iets in die stijl. Hoe vaak ik die antwoorden al niet gehad heb. Recent gaf ik een aantal masterclasses over ‘Zelf je branding toepassen en het belang van branding’. Het meest gehoorde antwoord op de vraag waarom heb je die kleuren: omdat ik het mooi vind en het bij mij past. Waarom is je logo wat het is? Omdat ik het een mooi plaatje vond.

Terug naar de tekentafel voor jouw branding

Ga maar terug naar de tekentafel en begin opnieuw. Dat is mijn reactie als ik dat hoor. Want het gaat niet om jou! Het gaat om de klant die jij wil bereiken. Om jouw ideale klant. Die bereik je niet met iets wat jij mooi vind. Die bereik je door in te spelen op wat die persoon aanspreekt.

Maar mag ik dan zelf helemaal niet een persoonlijke voorkeur erin laten verwerken? Ja, graag zelfs. Want als je zelf niet achter je ontwerp staat dan kan je ook je boodschap niet uitdragen naar jouw (ideale) klant. Bedenk eens hoe je keuzes maakt in een bedrijf of product waar je voor kiest. Je kiest vaak (al dan niet onbewust) voor een bedrijf/product wat jou aanspreekt en waar je naar op zoek bent. Qua kleur, qua vormgeving, qua bewoording, qua algehele uitstraling. Daarmee probeert die fabrikant/leverancier/bedrijf jou aan te spreken met jouw persoonlijke voorkeuren.

 

Voor iedere soort kaas een verpakking

Hiervoor doen zij veel (marketing)onderzoek naar hun doelgroep en ideale klant. Vervolgens stemmen ze naast hun overall branding ook hun verpakkingen en uitingen daarop af. Zodat zij jou kunnen aanspreken en vervolgens jou kunnen ‘verleiden’ tot de aankoop van hun product/dienst. Natuurlijk zijn zij ‘over the moon’ van hun eigen branding, maar die is wel helemaal afgestemd op hun ideale klant. Kijk maar eens naar de verschillende soort geraspte kaas. Iedere variant is afgestemd op een bepaalde doelgroep. Dat bepalen ze door hun ideale klant te bepalen aan de hand van allerlei modellen van waaruit personas gevormd worden. Dus het is niet zomaar een verpakking die de producent mooi vindt. Deze¬† wordt o.a. ontworpen met hun ideale klant in hun achterhoofd. Want anders zouden we allemaal dezelfde kaas op ons bord hebben liggen.

branding voor jouw doelgroep

Nu zeg ik niet dat je een heel marketingbureau in moet schakelen. Maar onderzoeken wie jouw doelgroep is dat is echt wel een must. Al is het alleen maar omdat jij toch ook geen geld over de balk wil gooien voor iets wat geen geld oplevert? Dus, voordat je een opdracht geeft tot het laten ontwerpen en vormgeven van jouw logo, branding is het noodzaak dat je eerst weet wie jouw doelgroep is. Wie is jouw ideale klant? Wie heeft jouw product/dienst nodig. Bij voorkeur zo specifiek mogelijk. Want als mij gevraagd wordt om geraspte kaas te halen vraag ik ook welke of waarvoor we die gaan gebruiken. Zodat ik weet dat ik het juiste product haal wat passend is bij het gerecht of de smaak van de persoon die het vraagt.

Stem je branding af

Dus stem je branding af op wat die doelgroep aanspreekt. Zorg daarbij dat je ontwerp ook is waar jij je goed bij voelt en je zult jouw ideale klant zeker weten aantrekken. Duizelt het jou nu helemaal? Stuur mij een mail en dan kijken we samen waar het jou duizelt en waar ik jou kan helpen met jouw branding om je ideale klant te bereiken.